fredag 23 april 2010

Löpning


Löpning är billigt. Löpning är tidseffektivt. Löpning stärker konditionen och minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar. Löpning ger en chans till frisk luft och samtidig motion.
Ja, löpning är kanske den ideala träningsformen.
Det enda felet med löpning är att startsträckan ofta är så LÅNG och att det är lätt att tappa motivationen innan man ens har kommit igång. 2 kilometer är en evighetslång sträcka om man har blodsmak i munnen efter 80 meter. Det är svårt att njuta det minsta av sköna naturomgivningar när blodet som dånar i skallen endast överröstas av blåsbälgarna till lungor som spelar en tjusig säckpipetrudelutt.
Tell me about it. Jag tycker om att träna. Man kan till och med påstå att jag älskar att träna.
Men när det kommer till löpning blir jag trött innan jag ens har hunnit knyta joggingskorna.
I bilen (javisst, självklart) på väg in till TC ser jag någon hurtig Kalixbo jogga längs vägkanten. Steget är spänstigt och blicken beslutsam. Jag försöker bli glad och inspirerad men innerst inne blir jag mest avundsjuk och inte så lite provocerad av denna övermänniska. Var kommer krafterna och motivationen ifrån? Varför ser det så lätt och ROLIGT ut? Varför känns det inte sådär för mig när jag är ute och joggar?
Jag tröstar mig med följande citat:
"Alla vet ju att joggare är ute och luftar sin egen dödsångest." - Dag Solstad
Trevlig Helg önskar Moa som SKA ta sig ut minst en slinga innan veckan är slut. SKA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar