tisdag 27 april 2010

Träningsråd



Om du har målet att träna regelbundet eller redan gör det har jag följande praktiska träningsråd att dela med mig av:




1. Ät regelbundna måltider och sov på nätterna. Det är klart att det GÅR att träna även när man har slarvat med maten eller inte sovit ordentligt, men förvänta dig då inte att prestationsförmågan ska ligga på topp. Kroppen behöver både energi och vila för att orka prestera.


2. Lägg in VILODAGAR (minst två per vecka om man inte elitsatsar och har proffessionell kunskap om hur man ska leva för att inte kroppen ska brytas ner utan byggas av en så hög träningsdos). Lata sig i lagom mängd är att träna!
Det är aldrig bra att överträna. Det sliter på kroppen och ökar risken för skador. All fysisk träning bryter initialt NER kroppens muskulatur. Vilar du ordentligt emellanåt får kroppen en chans att återuppbygga sig plus öka på muskelmassan en aning jämfört med tidigare.
Ger du dig själv vilodagar hinner du också bli sugen på att träna igen och orkar genomföra nästa träningspass med högre kvalitét. KVALITÈT FRAMFÖR KVANTITET är mottot!


3. Variera din träning. Framför allt är det viktigt att växla mellan styrkeinriktad träning och konditionsträning för att få god träningseffekt. Kör du styrketräning ofta bör du se till att inte köra samma muskelgrupper flera dagar i rad.


4. Våga prova på nya träningsformer och våga utmana dig själv och sätta nya mål inom de träningsformer du redan är bekant med. Det är lätt att träning blir "slentrian", en punkt på dagsprogrammet som bara ska prickas av för det goda samvetets skull.
Du tränar för DIN skull och för DITT välmående! De pengar och den tid du investerar ska ge dig mer än dubbelt upp tillbaka. Känns det inte så är det dags att se över sin aktivitet och förändra den.


Ha en fantastisk träningssommar!

Moa

2 kommentarer:

  1. Tack Moa för dina inlägg fyllda med tips och klokheter och för dina fyndiga kåserier. Du för mig vidare i min träning och motiverar mig på mina tunga dagar både i träningssalen och på webben!

    SvaraRadera
  2. Nämen, tackar! Vad glad jag blir, jag har redan för längesen ställt in mig på att knappt någon läser den här bloggen över huvudtaget. Det är väl därför jag känner att jag kan ösa ur mig nästan vadsomhelst :-)!
    /Moa

    SvaraRadera