tisdag 21 april 2009

Där ingen latmask bor...

Vissa dagar har man flera hundra anledningar att inte träna.
Andra dagar är vilodagar.
och sen finns det dagar då man bara är slö...

En sida som motiverar och inspirerar mig de slöa dagarna är Familjen Hälltorps blogg.
Deras liv ligger långt ifrån min verklighet och deras levnadssätt är långt ifrån något jag skulle välja.
De imponerar dock på mig, och inspirerar mig,fast de ligger på den berömda 'gränsen'

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.6434156

De hinner med arbete,två små barn, och tävlar i Bodyfitness och springer flera marathonlopp per år. Och de ställer inte bara upp i sina tävlingar-de tar placeringar och presterar.

Bodyfitness , som i sig är en rätt sjuk sport, kräver minimalt med kroppsfett och mycket muskler,således stenkoll på kostintag och ett bra träningsupplägg.
Marathon i sin tur kräver en relativt lätt kroppshydda,ett helt annat kostupplägg och massor med timmar löpning. På något sätt lyckas Hälltorps få ihop otroliga mängder träning,med minutiös kostplanering och familjeliv. Förmodligen ligger ett brinnande hett intresse bakom deras tävlingsframgångar och ett visst mått galenskap.

Själv tävlar jag bara mot mig Själv.
Och latmasken, de gånger det behövs:)

När latmasken slagit till blir jag inte inspirerad av tidningar,bloggar,artiklar om 'normala' människor som tränar några gånger i veckan. Eller artiklar med nya träningsövningar,eller folk som skriver vad och hur nyttigt de äter varje dag.
Hur de lever och andas hälsosamt och träning,stretchar och går långa härliga promenader.
Nej, min latmask kräver mer än så för att kapitulera.
Den kräver att få ställas öga mot öga mot det extrema, då inser den hur bra den har det! ;)

Alla inspireras vi av olika saker,men klicka Er in på deras sida,läs och begrunda.
Galenskap? Inspiration? Svart på vitt i alla fall prestation.
Mycket kan man tycka tänka och känna-mig får De i alla fall upp ur soffan!


En annan gång om andan faller på kanske jag skriver om vikten av att Vila från träning ibland!
Det är lika viktigt att lägga ner energi(!) på att vila som det är på att bekämpa latmasken.
//Lisa (som till skillnad från sin latmask, imponeras av 'vanliga' människor hela tiden)

3 kommentarer:

  1. Oh shit Lisa, är det sånt HÄR du går igång på?! Helt galet tycker jag, men alla väljer vi vår egen väg till Rom eller hur man nu ska uttrycka sig..
    Glöm inte att marathonlöpare vid 35-års ålder har skelett som bensköra 70-åringar. Info som kanske gör det lättare att stanna kvar i soffan nån slö dag?
    //Moa

    SvaraRadera
  2. Haha, nå jag ska inte anamma den vägen själv:),den ger dock perspektiv åt min latmask, att den faktiskt har det bra och att lyfta från soffan och gå på en promenad,eller ta ett litet gympass inte är så himla mkt begärt ändå:)
    Dessutom, de människor som är galna nog att välja en sådan där livsstil,de gör det bra!
    Att de orkar!!
    //Lisa

    SvaraRadera
  3. Säger bara en sak. Vilka vener!!

    SvaraRadera