onsdag 31 mars 2010

Satsa på fötterna!


I gruppträningsvärlden blir det ofta fixering kring utstyrsel kan jag tycka.
Utbudet av tjusiga och dyra träningskläder är stort och det är svårt att inte ryckas med i den allmäna klädhetsen.
Som bollspelare var jag van att slita på mig första bästa T-shirt (i bästa fall luktade jag snabbt på plagget innan jag drog på mig för att om möjligt undvika att avliva mina lagkompisar då jag dök upp). Jag reflekterade sällan över hur jag SÅG UT när jag tränade.
Som gruppträningsinstruktör har jag blivit invigd i en helt ny värld, en där klädmärken, färger, mönster och snitt får ta (onödigt stor?) plats. Ibland tycker jag att det är riktigt roligt men andra gånger blir jag bara trött.
Jag ska ju faktiskt TRÄNA i kläderna! Bli svettig, solkig och illaluktande. Jag känner ofta för att göra revolt och dyka upp i salen iklädd min gamla handbollsutstyrsel. I slutändan händer det sällan, men jag protesterar lite lågmält genom att strunta i att kamma håret innan jag slänger upp det i en svans. Jag är oftast också helt make-up-fri.


Den som tror att man behöver vara fin i håret, sminkad och ha de trendigaste kläderna på sig för att våga sig in i aerobicslokalen har FEL!! Enbart fel.

Nä, ska du nu lägga pengar på träningsoutfit så ska helt klart majoriteten av stålarna läggas på SKORNA! Skorna är det enda plagg där det faktiskt spelar roll vad du väljer att ha på dig (okej, många kvinnor önskar nog en stadig sport-BH också)! De ska ha bra dämpning, kännas sköna och stötta upp hålfot på rätt sätt. Ett par bra skor kan förhindra utveckling av smärttillstånd i fotleder, knän och höfter, på samma sätt som ett par dåliga skor kan framkalla sådana symtom.

Så nästa gång du som jag står villrådig i sportklädesbutiken; Be de kunniga expediterna om hjälp att hitta bra skor! I övrigt struntar jag fullständigt i om du väljer att dyka upp i senaste modet eller din gamla urblekta 70-talsbaddräkt när du kommer till passet.


Glad Påsk! //Moa

1 kommentar:

  1. När lägger ni upp bilderna från spinn för livet?

    SvaraRadera